Deocamdată acesta este cunoscut sub denumirea C-SUV, ceea ce înseamnă că este un crossover din segmentul C. Denumirea comercială va fi dezvăluită mai târziu.
Asamblarea maşinilor a fost aranjată într-o fabrică nouă şi modernă din oraşul-port Gemlik (aproape de majoritatea întreprinderilor companiilor străine, adică de furnizori), situat în provincia Bursa din nord-vestul țării, aproape de Istanbul, la puţin peste 1.000 de km de Chişinău, pe o parte din 400 hectare de teren deținute de Forțele Armate Turce. Investițiile s-au ridicat la 3.7 miliarde de dolari SUA!
Bateriile litiu-ion vor fi asigurate inclusiv de o întreprindere comună (cotă 50/50) realizată împreună cu firma chineză Farasis: noua afacere se numește Siro și platforma de producţie e lângă Ankara.
Apropo, TOGG se descifrează ca Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (Turkey’s Automobile Joint Venture Group) şi reprezintă de fapt o întreprindere mixtă, pusă pe picioare şi cu ajutorul guvernului de la Ankara. Cote parte deţin Grupul Anadolu (23%), BMC (23%), Turkcell (23%), Zorlu Holding (23%) şi TOBB (8%).
Fostul top manager al Bosch, Mehmet Gürcan Karakaş, a devenit director general, iar fostul șef al GM Korea, Sergio Rocha, este director executiv.
La ceremonia de lansare oficială a participat şi președintele Turciei Recep Tayyip Erdogan, împreună cu soţia sa.
Producătorul nu a dezvăluit detalii tehnice noi despre acest crossover, al cărui prototip a fost arătat pentru prima dată în decembrie 2019. Conform datelor de atunci, modelul are un ampatament de 2.8 metri și va fi oferit cu două opțiuni de propulsie.
Cea de bază a fost promisă cu un motor electric de 200 CP pe puntea spate. Cu el este capabil să prindă “suta” în 7.6 secunde. Autonomia declarată fusese de 300 km. A doua versiune va propune tracţiune integrală şi 400 CP, pentru 0-100 km/h în 4.8 secunde și până la 500 km autonomie. Aşteptăm cifrele finale, care cu siguranţă ar putea fi diferite.
Atelierul Pininfarina a fost responsabil de designul modelelor TOGG. Versiunea de producţie a C-SUV în ansamblu a păstrat aspectul prototipului, deși a fost încă ușor simplificată: de exemplu, a primit oglinzi exterioare tradiționale în loc de camere și mânere obişnuite la uşi în locul unora retractabile. În cabină – un monitor îngust există pe toată lăţimea planşei de bord.
Conform presei locale, primele loturi de vehicule electrice vor fi predate guvernului și șefilor misiunilor diplomatice turce, iar în vânzare publică vor apărea din martie 2023, cu primire de comenzi din februarie. Prețurile vor varia între 43 şi 55 de mii de dolari SUA.
Mai aflăm că în primii 1.5 ani, mașinile electrice TOGG vor fi vândute doar în Turcia, însă în viitor este planificată intrarea pe piaţa din Germania, Franța și alte țări din UE.
Planul pentru anul viitor este de a produce între 17.000 și 18.000 de vehicule electrice la fabrica TOGG de lângă Istanbul. Aceasta are o capacitate de până la 175.000 de mașini anual, o țintă care se doreşte a fi atinsă în următorii cinci ani. Fabrica va angaja 4.300 de oameni, iar alţi 20.000 vor fi subcontractanți.
Amintim că TOGG se dezvoltă cu sprijinul activ al autorităților turce, ca parte a unui program național de dezvoltare a industriei auto, unul care chiar a fost necesar, inclusiv reieşind din faptul că preţul maşinilor de import este destul de ridicat. Deşi în prezent Turcia este o ţară cu o industrie dezvoltată, până la TOGG, în secolul XXI, nimeni nu a avut curajul şi posibilitatea să lanseze o marcă auto 100% autohtonă.
Pe lângă acest prim crossover, marca intenționează să lanseze încă patru modele până în 2030, când producţia este planificată să ajungă la un milion de maşini. În prima jumătate a anului 2025 va fi prezentat un C-Sedan, iar în 2026 un model numit deocamdată CX Coupé (hatchback). De asemenea se lucrează la un B-SUV și la un MPV. Toate vor utiliza o platformă comună.