Mesaj pentru producătorii auto germani: „Nu exportați mașinile diesel vechi în Europa de Est”

9 Octombrie 2018 - autoblog

Illustration

Comisia Europeană este îngrijorată că producătorii auto din Germania vor căuta să exporte maşinile diesel vechi în Europa de Est, după aprobarea subvenţiilor pentru achiziționarea unor modele mai puţin poluante, a declarat luni Elzbieta Bienkowska, comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, potrivit Reuters, scrie tvr.ro.

Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin şi companiile auto din Germania au ajuns la un compromis privind reducerea poluării cauzate de vehiculele diesel. Producătorii auto ar urma să acorde proprietarilor de vehicule diesel vechi din oraşele germane, unde aerul este extrem de poluat, subvenţii pentru achiziționarea unor modele mai prietenoase cu mediul şi să reconfigureze sistemul hardware.

Nu toate grupurile auto au fost de acord cu reconfigurarea, costurile fiind estimate la miliarde de euro. Majoritatea susţin că soluţia va fi încurajarea proprietarilor vehiculelor diesel mai vechi în vederea achiziţionării unor modele mai noi şi mai puţin poluante, ceea ce ar încuraja vânzările.

Exporturile vor însemna mutarea problemei calităţii aerului din vest către est. Planul Guvernului german de a evita interzicerea circulaţiei celor mai poluante automobile diesel ar putea extinde problema", a avertizat Bienkowska.

Anul trecut, Bulgaria a importat peste 100.000 de maşini second hand din ţările UE, mai mult de o treime fiind vehicule diesel vechi şi poluante, conform datelor grupului „Transport and Environment".

Trebuie stabilit clar ce se va întâmpla cu vehiculele diesel vechi", a declarat oficialul european, adăugând că nu este vorba de o problemă naţională, ci de una europeană.

Poluarea urbană în multe oraşe germane este mai ridicată decât prevăd normele UE, determinând autorităţile să găsească metode de a reduce poluarea. Germania s-a angajat ca, până la sfârşitul anului, să actualizeze softul pentru aproximativ 5.3 milioane de maşini echipate cu motoare diesel, pentru a reduce emisiile poluante cu până la 30%.

Apropo, în context, mai trebuie de menţionat că săptămâna trecută, Parlamentul European a adoptat reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu 20% până în 2025 și cu 40% până în 2030, comparativ cu limita de 95 de grame pe kilometru stabilită deja pentru anul 2021. Legea poate intra în vigoare doar dacă va fi adoptată de toate statele membre.

Cu alte cuvinte, emisiile medii ale unui produs al unui constructor auto trebuie să ajungă la numai 76 grame per kilometru în 2025 și la aproximativ 59 grame per kilometru în 2030.

Analiştii avertizează că Germania exportă automobile diesel second-hand într-un ritm record, în condiţiile în care şoferii sunt nesiguri cu privire la posibilele interdicţiile de circulaţie în oraşele germane, pe lângă o problemă mai amplă de imagine după scandalul privind automobilele Volkswagen.  Această creştere a exporturilor de automobile diesel second-hand din Germania coincide cu o scădere a înmatriculărilor de automobile diesel în Germania.

Consumatorii cumpără mai multe automobile cu motoare pe benzină, un trend care a început după scandalul din 2015, când Volkswagen a recunoscut că a manipulat emisiile poluante pentru aproximativ 11 milioane de automobile diesel vândute la nivel global.

Amintim că în Republica Moldova, după lege, nu mai pot fi importate maşini cu o vechime mai mare de 10 ani. Totuşi, moldovenii continuă să aducă în ţară automobile second hand, cele mai multe fiind vechi de 8-10 ani. Doar în primele trei luni ale acestui an s-au importat peste 5.000 de astfel de autovehicule.

Adauga anunt nou