Inspecția tehnică periodică, doar o formalitate? Zero cazuri de interzicere a exploatării vehiculelor

Acum 2 luni, 3 săptămâni - 21 August 2024, bizlaw
Inspecția tehnică periodică, doar o formalitate? Zero cazuri de interzicere a exploatării vehiculelor
În perioada 2022-2023, la inspecția tehnică periodică din Republica Moldova nu s-a înregistrat niciun caz de interzicere a exploatării vehiculelor. Aceasta ridică semne de întrebare privind eficacitatea și corectitudinea procesului de inspecție, mai ales în contextul în care rata de depistare a defectelor tehnice este extrem de scăzută în comparație cu alte țări.

Conform datelor prezentate de Biroul Național de Statistică la 1 octombrie 2023, în Moldova erau înmatriculate 1.213.240 vehicule de toate tipurile, inclusiv remorci, dintre care 773.140 autoturisme. Deși legislația impune inspecția tehnică periodică obligatorie, aceasta este adesea percepută ca o formalitate, iar multe vehicule nu îndeplinesc standardele tehnice necesare pentru siguranța rutieră și protecția mediului.

În perioada analizată, s-au acordat termene de până la 30 de zile pentru remedierea neajunsurilor în 19.308 cazuri în 2022 și 16.036 cazuri în 2023. Spre comparație, în Germania, aproximativ 20,1% dintre vehiculele inspectate în perioada iulie 2022 - iunie 2023 au fost depistate cu defecte semnificative și periculoase, care au necesitat reparații.

În acest context, autoritățile lucrează la un proiect de hotărâre pentru aprobarea unui nou regulament privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor rutiere. Scopul proiectului constă în transpunerea parțială a prevederilor Directivei Parlamentului European și Consiliului privind inspecția tehnică periodică a autovehiculelor și a remorcilor acestora.

Conform prevederilor proiectului inspecția tehnică periodică va fi realizată de către stațiile de inspecție tehnică autorizate, iar monitorizarea acestui domeniu urmează a fi realizată de către Agenția Națională Transport Auto.

Support Ukraine