Azi, însă, nici un model electric creat în Japonia nu are vreo inginerie care să se apropie cel puţin de liderii din lumea auto. Honda a avut un moment scurt de inspiraţie când a lansat noua Honda e, doar că autonomia prea mică a acele maşini a făcut-o neatractivă. Apoi, Honda a recurs la noi modele electrice mediocre, precum eNy:1, sau a apelat la GM pentru a împrumuta platforme. Acum, însă, inginerii Honda par să fi avut un model din ăla de meditaţie profundă, în care şi-au conştientizat situaţia gravă şi şi-au adus aminte că, în esenţă, au resurse şi talentul necesar pentru a crea ceva fascinant, dar îşi dedică toate eforturile pentru asta.
Astfel, Honda a venit la CES 2024, expoziţia de electronice pe care o aşteaptă toată lumea la început de an, cu două modele electrice noi, parte a unei noi familii numite Honda 0. Sunt deocamdată prototipuri, însă niponii spun că acestea vor deveni viitoare modele de serie peste doi ani, în 2026. Şi cel mai important e că acest noi modele au fost create deja cu o cu totul altă filosofie.
În primul rând, e vorba de un design care s-a debarasat total de limitările şi segmentele precedente. Honda promite că noile modele sunt concepute şi vor fi construite pe platforme electrice dedicate, noi, care au permis libertatea reconfigurării totale.
Una din maşini e Saloon, adică un soi de sedan, dar acestea are o parte frontală ce aminteşte de Lamborghini Countach în forma sa. Maşina arată de-a dreptul superb şi Honda pare să fi înţeles în sfârşit că în noua epocă a mobilităţii va excela cel care va gândi neconvenţional şi va face imposibilul, cum e şi exemplul cu Cybertruck. Astfel, noul model aplică forme neobişnuite, combină segmente anterior neexplorate, şi aduce în final o formă care chiar impresionează.
Într-o filosofie similară e gândit şi Space-Hub, un soi de van, SUV sau break, care pune accent pe posteriorul său pătrăţos şi spaţios.
La fel de important e că Honda spune că dezvoltă o platformă absolut nouă pentru modelele noi electrice, una care va avea o baterie ultra subţire, cu densitate energetică mare, şi care va fi simţitor mai uşoară decât alte maşini electrice. Honda spune că a răscolit în trecutul său, la începuturile sale de producător auto, pentru a găsi soluţiile de greutate redusă şi a aplicat aceeaşi filosofie şi la noile modele.
Densitatea mare a bateriei nu va mai repeta greşelile de a oferi maşini electrice cu autonomie prea mică, ci dimpotrivă, autonomia va fi una mare, în zona liderilor segmentului, iar încărcarea de la 15 la 80% va dura doar 10-15 minute, promite Honda. Bateria va avea un sistem de management atât de avansat, încât după 10 ani de utilizare, Honda va garanta ca degradarea acesteia nu va fi mai mare de 10%.
Astfel, noile modele electrice Honda, construite pe platforma lor „subţire”, vor fi mai aerodinamice, şi deci mai eficiente, mai uşoare şi mai inteligente. Ni se promite şi capacitate de condus autonom pentru viitoarele modele, iar Honda pare să-şi fi amintit de toate capacităţile pe care le avea şi care rămăseseră nefolosite în ultimul deceniu.
Odată cu noile modele, Honda e atât de determinată în a convinge lumea că şi-a regăsit busola, şi că va da start unei noi ere, încât ş-a modificat şi emblema pentru aceste modele noi electrice, H-ul luând parţial conturul cifrei zero.
Putem spune doar că asemenea lansări şi o asemenea abordare era demult necesară la Honda, şi la toţi ceilalţi producători niponi. Or, cu siguranţă inginerii niponi ar putea să impresioneze, atunci când ajung să creadă în ceea ce fac şi să-şi pună toate capacităţile la treabă. Şi acum Honda pare să fi făcut asta, iar în doi ani, atunci când aceste modele vor fi lansate, Honda ar putea reveni în forţă într-o nouă lume a maşinilor electrice.
Vezi mai jos şi două materiale video cu noile modele, pentru a sesiza şi ai bine filosofia acestora.