După o gafă de proporţii, cea mai veche maşină cu inscripţie Porsche de fapt nu s-a vândut

Acum 5 ani, 3 luni - 19 August 2019, autoblog
După o gafă de proporţii, cea mai veche maşină cu inscripţie Porsche de fapt nu s-a vândut
Un val uriaș de așteptare s-a transformat ca în unul de tsunami deoarece acum câteva ore, după ce ultra rarul Porsche Type 64 a fost pe punctul de a traversa blocul de licitații de la Monterey.

După o gafă de proporţii care a izbucnit în timpul procesului, mașina germană nu s-a mai vândut până la urmă.

Ba mai mult, în sala unde s-a desfăşurat licitaţia unii oameni i-au huiduit pe organizatori şi chiar au părăsit-o, evident dezamăgiți de situație. (Vezi cum s-a întâmplat totul în update-ul de ieri)

După ce pe ecrane a fost afişat un filmuleţ de prezentare şi după un scurt discurs al vânzătorului licitaţia a fost deschisă cu suma de 30 de milioane de dolari (deşi trebuia să fie 13)! Instant momentul a fost şocant pentru mulţi, asta deoarece se estima că ar trebui să se vândă pentru aproximativ 20 de milioane şi nu mai mult, dar dorința de a deține un astfel de automobil a fost mare, astfel încât oamenii au început să se joace cu banii fără să-şi dea seama iniţial de eroarea care s-a produs.

Rapid suma a urcat până la cifra astronomică de 70 de milioane, iar mai mulţi oameni chiar s-au ridicat în picioare şi au aplaudat. Însă, după aceasta, coordonatorul licitaţiei a anunţat că oferta este de 17 şi nu de 70 de milioane. Unii spun că acest lucru nu a fost o simplă gafă, deoarece pe ecranele din faţă chiar a fost afişată suma de start de 30 de milioane. Să fi fost o greşeală de exprimare (30 e thirty în engleză, iar 13 e thirteen), ori cel care era responsabil de afişarea cifrelor a greşit?

Cei de la RM Sotheby's au venit apoi cu o reacţie, afirmând că situația nu a fost vreo glumă planificată, ci mai degrabă că suma prin care s-a deschis licitaţia a fost auzită greşit. Astfel, maşina a rămas până la urmă în proprietatea casei de licitaţii, asta pentru că nu s-a atins suma prognozată. Site-ul casei de licitaţii mai indică automobilul în categoria „Still for sale" (încă de vânzare).

(update 18.08.2019) Cea mai veche maşină cu inscripţie Porsche s-a vândut pentru 17 de milioane de dolari

Ieri, în seara zilei de 17 august, casa de licitații RM Sotheby's a reuşit să vândă automobilul numit Porsche Type 64, produs în îndepărtatul 1939.

Maşina l-a costat pe noul proprietar 17 milioane de dolari, deşi pe ecrane au fost afişate o perioadă de timp cifre eronate care au creat o confuzie totală în public. La un moment dat s-a indicat cifra de 70 de milioane, însă în scurt timp s-a făcut corecţia, care i-a şi luat prin surprindere pe unii.

Revenind la istoria acestui automobil, important este de menţionat despre o declaraţie pe care cei de la Porsche au făcut-o cu doar câteva ore înainte de licitaţie. Porsche s-a opus în privinţa faptului că automobilul scos la vânzare prin licitaţie a fost numit primul al mărcii. Drept explicaţie servesc chiar evenimentele cronologice: Ferdinand Porsche a construit această mașină în 1939 la comanda Volkswagen pe baza modelului KdF-Wagen (mai târziu cunoscut sub numele de Beetle), însă marca Porsche a apărut abia în 1948.

Într-un interviu pentru CNBC, șeful arhivei istorice Porsche, Frank Jung, a declarat că nu este corect de numit Type 64 prima maşină din lume făcută de Porsche, așa a făcut multe mass-media străine, pentru că de fapt acest brand auto nici nu a existat la moment. Potrivit lui Jung, prima mașină Porsche este considerată a fi roadster-ul 356 din 1948, decapotabilă care se află în prezent în muzeul din Stuttgart.

Reprezentanții RM Sotheby's, la rândul lor, au devenit mai precauți în formulările lor: ei numesc Type 64 „cea mai veche mașină cu inscripția Porsche".

Cel mai vechi Porsche care s-a păstrat până în prezent va fi vândut la licitaţie! Istoria-i din spate

Casa de licitații RM Sotheby's va încerca să vândă spre sfârşit de august singurul exemplar care s-a păstrat până în prezent a primului de fapt automobil Porsche – Type 64!

Maşina a fost dezvoltată în anul 1939 la comanda Volkswagen şi urma să concureze folosind agregate KdF-Wagen (Beetle) în cursa Berlin -Roma, însă din cauza celui de-al Doilea Război Mondial nu a mai ajuns să o facă.

O serie de eforturi pentru avansarea tehnologică în performanța autovehiculelor a condus industria motorsport în anii 1920-1930, rezultând în unele dintre cele mai emblematice mașini de curse ale perioadei, care au servit ca surse mari de mândrie națională. Începerea celui de-al Doilea Război Mondial l-a văzut pe profesorul Ferdinand Porsche forțat să se concentreze asupra unei mașini pentru mase – KdF-Wagen, strămoşul modelului Beetle. Cu toate acestea, el a păstrat o viziune proprie pentru a produce o versiune mai ușoară, mai rapidă a modelului care ar avea tehnologiile naţiunii și ar fi un automobil de vis.

Apariţia lui Type 64 a avut loc atunci când se pregătea desfăşurarea unei curse de anduranţă. Cursa de 1.500 de kilometri Berlin-Roma a fost stabilită pentru septembrie 1939 și ar fi fost folosită pentru a promova sistemul de autobahn-uri germane, precum și pentru a sărbători lansarea mașinii de serie KdF-Wagen.

În pregătirea pentru raliu, compania Volkswagen care era deținută în acea vreme de către Guvernul german, a comandat trei versiuni speciale de curse, capabile să ruleze pe distanțe lungi, ale modelului KdF-Wagen. Acestea au fost cunoscute pe plan intern de către Porsche și inginerii săi ca Type 64. Proiectat de aceeaşi ingineri care ulterior au făcut modelul 356, mașinile comandate au fost construite la Reutter Works, peste drum de Zuffenhausen, între anii 1939-1940, cu corpuri ușoare din aluminiu și roți complet acoperite de panouri din aliaj detașabile.

În timp ce Type 64 avea acelaşi tren de rulare şi suspensie ca şi Type 1 Volkswagen, agregatele erau în acelaşi timp foarte diferite. Șasiul și caroseria nituită din aliaj utiliza tehnologii folosite de aeronavele din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în timp ce motorul original răcit cu aer, boxer şi cu patru cilindri, a fost setat să producă 32 în loc de 24 CP.

După ce primul exemplar a fost finisat şi cu doar câteva săptămâni înainte de startul cursei Berlin-Roma, războiul a fost declarat oficial început și interesul Guvernului brusc s-a schimbat la crearea de vehicule militare. Primul Type 64 a devenit proprietatea Frontul German al muncii şi nu s-a mai făcut nimic cu el atunci.

Cu toate acestea, tânărul fiu al lui Ferdinand, Ferry Porsche, nu a renunțat la proiect și a mers mai departe cu dezvoltarea celor două mașini suplimentare, care ar servi ca vehicule experimentale de testare, pentru Porsche se ocupa paralel şi de o mașină sport de serie proprie, în esență, făcând din Type 64 o legătură pierdută dintre Volkswagen și Porsche 356. A doua mașină a fost finalizată în decembrie 1939, iar a treia în iunie 1940. Apropo, acest automobil din urmă a fost făcut pe baza şasiului primului Type 64 anterior menţionat, componentă care a supravieţuit în mare parte unui accident cu un director VW în spatele volanului.

Al treilea Type 64 a fost şi cel care a devenit o mașină personală de familie și condusă extensiv de Ferry și Ferdinand Porsche. Când compania a fost obligată să-şi mute sediul central în Gmünd, Austria, între anii 1944-1948, maşina a fost păstrată alături de al doilea Type 64 în reşedinţa familiei Porsche din pitorescul oraș de pe malul lacului Zell-am-See. Exemplarul al treilea al maşinii a fost singurul care a supraviețuit războiului și Ferry Porsche cu propriile mâini a aplicat litere de tipar PORSCHE pe caroserie, atunci când a înregistrat-i în Austria sub numele noii companii în 1946.

În 1947, Porsche a comandat lucrări de restaurare şi acestea au fost făcute de echipa condusă de tânărul şi celebrul Pinin Farina din Torino, Italia. Aproape un an mai târziu, Porsche a demonstrat publicului Type 356 roadster no. 1, pe drumurile publice din Innsbruck, alături de restauratul Type 64.

Pilotul austriac Otto Mathé a făcut nişte tururi cu Type 64 atunci și s-a îndrăgostit, cumpărându-l de la Porsche în anul următor. Ulterior, el s-a bucurat de o carieră de curse de succes cu acest automobil, în anii 1950, fiind primul produs Porsche care a participat la astfel de evenimente, după care l-a păstrat timp de 46 de ani până la decesul său în 1995.

În anul 1997, Type 64 şi-a schimbat proprietatea pentru a doua oară în șase decenii și a apărut la o serie de evenimente de curse vintage cu un al treilea proprietar, Dr. Thomas Gruber, la Viena, Goodwood și Austrian Ennstal Classic. Dr. Gruber este autorul renumitei cărți Carrera RS și unul dintre cei mai respectați specialiști Porsche din întreaga lume.

Automobilul în cauză va fi oferit în noi mâini după o îngrijire pe termen lung de către un al patrulea proprietar, care a achiziționat mașina mai mult de un deceniu în urmă, și este însoțită de multe piese de schimb originale, precum și o serie de fotografii și documente istorice. Aceast Type 64 este, probabil, cea mai importantă piesă supraviețuitoare care arată ingineria şi istoria companiei Porsche.

Fără Type 64, nu ar fi existat nici un Porsche 356, nici 550, nici 911. Acest vehicul reprezintă povestea originii Porsche, mașina care a dat naştere companiei legendare și care oferă colecționarilor o oportunitate nerepetabilă de a sta în scaunul în care odinioară s-au aşezat marii Ferdinand și Ferry Porsche. Cu această mașină, noul proprietar nu va fi invitat doar să stea în primul rând al fiecărui eveniment Porsche la nivel mondial – cei doi vor fi primii înaintea tuturor", a declarat specialistul auto al casei de licitaţii Marcus Görig.

Am văzut nenumărate maşini speciale Porsche în cariera mea, dar nimic de genul ăsteia. Am fost foarte atent în examinarea autenticității sale, a numărului de ordine 3 și a şasiului. După ce am petrecut mai multe zile cu mașina, am găsit dovezi că toate componentele cheie ale sale sunt originale şi că a fost construită în 1939-1940. Acest automobil, prin urmare, are cea mai mare valoare istorică dintre toate Porsche-urile și este pur și simplu incredibil de găsit primul Porsche în această condiție originală", a explicat Andy Prill, un respectabil specialist auto.

Preţul automobilului nu a fost anunţat, însă estimativ ar fi de minim 20 de milioane de dolari.

Support Ukraine