Vă amintiţi de accidentul deocheat, din luna decembrie 2020, când la intersecţia străzilor Pârcălab şi Bernardazzi din Chişinău se tamponaseră un Bentley Bentayga şi o micuţă Skoda Fabia?
Atunci era oarecum clar că Fabia era vinovată pentru că nu cedase trecerea, iar conform stereotipurilor de demult, mulţi îşi puseseră întrebarea despre pagubele uriaşe pe care le va avea de plătit sărmanul şofer din Skoda pentru reparaţia Bentley. Noi am spus atunci că, de fapt, atât timp cât şoferul Skodei are o asigurare RCA valabilă, anume compania sa de asigurare trebuie să fie unica ce suportă orice daune pentru repararea SUV-ului de lux, iar şoferul Skoda va avea de plătit doar o amendă şi reparaţia propriei sale maşini, şi ne-am bucurat că cei mai mulţi dintre voi aţi apreciat această poziţie lipsită de panică şi scandal.
Ei bine, iată că acum compania de asigurări, la care era asigurată cu RCA acea Skoda, a anunţat că a achitat o daună record de 1 milion de lei pentru reparaţia acelui Bentley Bentayga din acel accident, echivalentul a aproape 50,000 euro. Ca să înţelegeţi cât de mare e această sumă, pe parcursul întregului an, compania respectivă a achitat despăgubiri în sumă totală de 35 milioane de lei la nivel naţional, deci un singur accident a constituie 1/35 din toată suma generală.
Dar, mai este un mic detaliu de spus! Suma de exact 1,000,000 lei, achitată acum de compania de asigurări către proprietarului Bentley nu reprezintă neapărat valoarea integrală a reparaţiei sau valoarea totală a maşinii, dacă a fost declarată daună totală, ci plafonul maxim stabilit de lege pentru o despăgubire prin RCA. Mai mult de atât pur şi simplu nu poate exista. Iar asta înseamnă că dacă reparaţia e mai scumpă, proprietarul de Bentley îşi achită singur diferenţa, şoferul din Skoda nemaiavând vreo obligaţie legală faţă de el. Sigur, dacă Bentley ar fi avut asigurare CASCO, atunci acel tip de asigurare ar fi acoperit în întregime cheltuielile de reparaţie, şi peste suma de 1 milion.
Noi detalii în cazul daunei RCA record de 1 milion de lei pentru Bentley-ul accidentat în Chişinău: fără CASCO, iar dauna e mai mare de 1 milion
Aseară vă anunţam despre o daună record, de 1 milion de lei, achitată proprietarului de Bentley Bentayga în urma accidentului dintre SUV-ul său şi o Skoda Fabia, produs în luna decembrie 2020. Şoferul din Skoda nu cedase trecerea, iar în rezultat compania de asigurări, la care acesta avea poliţa de asigurare RCA, a achitat suma de exact 1 milion de lei drept despăgubire pentru reparaţia Bentley. Doar că suma asta constituie plafonul maxim pe care, conform legii, compania putea să-l achite în baza poliţei RCA. Iar aici au apărut întrebările curioase.
Încă de ieri, noi menţionam că, dacă a fost achitată suma de exact 1 milion, înseamnă că dauna de facto a fost mai mare, iar astfel, deşi compania şi-a onorat în mărime de 100% obligaţiile, rămâne o parte neacoperită a daunei. Ieri am presupus că proprietarul de Bentley îşi va achita singur diferenţa din buzunarul său şi ne întrebam dacă nu cumva acesta ar fi avut asigurare CASCO, poate, pentru un SUV de lux de un preţ atât de mare.
Ei bine, iată că azi am obţinut mai multe detalii, pe cale oficială, privind acest dosar de asigurare. În primul rând, am fost uimiţi să aflăm că acel Bentley Bentaya — o maşină super luxoasă — nu avea asigurare CASCO. Sigur, această asigurare nu e obligatorie, dar, totuşi, la un SUV de lux care ajunge să coste 175, 200 mii euro sau chiar mai mult, parcă poţi prezuma că proprietarul nu se va zgârci în a investi în protecţia deplină a achiziţiei sale preţioase. Aici n-a fost cazul, proprietarul de Bentley din Chişinău avea doar banala asigurare RCA.
În al doilea rând, am vrut să aflăm care a fost suma totală a daunei, stabilite de expertiză. Ieri ne-am mirat că defecţiuni aparent nu foarte grave au putut costa mai mult decât cei 45-50 mii euro, cât fac acel 1 milion de lei. Cel puţin vizual, acolo era vorba de roata spate deplasată cu câteva piese de suspensie, câteva piese de caroserie pe lateral şi airbag-uri sărite pe partea stângă. Respectiv, odată ce ştim cu certitudine că suma totală a despăgubirii a fost mai mare de acei 45-50 mii euro, ne-am întrebat care o fi fost ea cu exactitate şi dacă nu cumva SUV-ul de lux a fost declarat daună totală. Ei bine, din motive de confidenţialitate, nu ni s-a putut oferi cifra exactă a sumei totale calculată drept prejudiciu, dar am fost informaţi că Bentley Bentaya NU a fost declarat daună totală, şi urmează a fi reparat la un service autorizat din Chişinău.
Am vrut să estimăm atunci care ar fi valoarea maximă a maşinii — pe site-urile de anunţuri din Germania asemenea modele la mâna a doua oscilează în jurul a 130-140 mii euro, iar aplicând logica unui coeficient de devalorizare din cauza exploatării unei maşini atât de luxoase într-o ţară cu drumuri proaste precum Moldova, ajungem la o sumă pur estimativă de cca 100,000 euro, luând în calcul o anumită vârstă şi uzură a maşinii. Pentru a declara daună totală o maşină, de obicei suma despăgubirii ar trebui să fie de minim 70% din valoarea estimată, iar aici a fost mai puţin. Prin urmare, putem avea o anumită certitudine că suma totală a prejudiciului a fost de maxim 60-65 mii euro.
Ne-a interesat dacă acel 1 milion de lei a fost transferat direct păgubitului, sau centrului de deservire şi ni s-a confirmat că banii au fost transferaţi pe contul centrului de deservire, iar compania de asigurări urmează să monitorizeze procesul de reparare a vehiculului până la momentul eliberării facturii fiscale şi a actului de prestări pentru serviciile de reparaţie făcute.
Ni s-a confirmat, deci, că există şi o parte neacoperită, iar specialiştii din asigurări ne-au informat că, în conformitate cu art. 14 alineatul 5 din legea nr. 414, păgubitul poate cere diferenţa de la şoferul vinovat, deci, în acest caz de la şoferul de Skoda. Şi aici, bineînţeles, am avut senzaţia unei legi care nu aduce dreptate, cumva. În situaţia acelui şofer de Skoda putea fi oricare dintre noi, iar dacă cineva merge cu un SUV de 150,000 sau 200 mii euro, iar RCA-ul plăteşte doar 45-50 mii euro, în timp ce maşina e declarată, de exemplu, daună totală — ce să facă sărmanul şofer ca să achite diferenţa? Să-şi vândă casa, pe care poate n-o are? Să-şi ia lumea în cap? Şi totul pentru că ditamai SUV-ul de lux n-a socotit de cuviinţă să-şi plătească o asigurare casco? Iar în acest caz, conform calculelor noastre de mai sus, e vorba de o diferenţă estimativă neacoperită de 10-20 mii euro!
Am vrut să aflăm dacă proprietarul de Bentley are intenţia de a solicita această diferenţă de la proprietarul Skoda, însă nu există deocamdată nici o informaţie în acest sens. Dacă acest articol e citit de proprietarul Bentley sau Skoda, şi aceştia ar vrea să ne dea mai multe informaţii direct — vă rugăm s-o faceţi, sunteţi bineveniţi!
Aşadar, în acest moment avem un SUV ultra-luxos care n-avea asigurare facultativă CASCO, o sumă uriaşă calculată drept prejudiciu, din care s-a achitat maximul permis de lege de 1 milion de lei de către compania de asigurări şi avem o diferenţă neacoperită, despre care încă nu ştim dacă proprietarul de Bentley va binevoi să şi-o acopere singur sau dacă va merge pe calea de a o recupera de la proprietarul de Skoda Fabia cu numele de Taraclia!
ştiri asemănătoare