CNA critică dur legea privind facilitățile fiscale pentru mașinile vechi cu numere străine

Acum 1 an, 4 luni - 29 Iunie 2023, stiri.md
CNA critică dur legea privind facilitățile fiscale pentru mașinile vechi cu numere străine
Automobilele cu termenul de exploatare mai mare de 7 ani la data achitării drepturilor de import, care circulă pe teritoriul Republicii Moldova cel puțin 90 de zile cumulativ, dar sunt înmatriculate pe teritoriul altui stat, vor putea fi plasate sub regimul vamal de import cu achitarea accizei în mărime de 30% din cota stabilită pentru anul 2023.

Parlamentul a aprobat în cea de-a doua lectură un proiect, înaintat de deputatul PAS Ion Groza şi susţinut de Fracțiunea parlamentară a Partidului Acțiune și Solidaritate, pentru modificarea mai multor acte legislative, inclusiv Codul Vamal.

180.000 de automobile circulă în Moldova fără plata accizei de import

Documentul mai prevede că mijlocul de transport auto, care a fost distrus sau vândut la piese, fapt confirmat prin documente justificative sau declarația pe propria răspundere a persoanei, la cererea persoanei care a introdus pe teritoriul Republicii Moldova și a declarat prin acțiune mijlocul de transport, acesta urmează a fi exclus din sistemul informațional al Serviciului Vamal doar după achitarea drepturilor de import în mărime de 15.000 de lei”, se menţionează într-un comunicat de presă al Legislativului.

Autorii argumentează necesitatea acestor modificări prin faptul că, începând cu 1 ianuarie 2024, va intra în vigoare noul Cod Vamal, iar una din prevederile acestuia este limitarea aflării pe teritoriul Republicii Moldova – până la 180 de zile pe parcursul unui an – a mijloacelor de transport care au plăcuțe cu număr de înmatriculare pe teritoriul altui stat.

„Această prevedere a fost preluată din „Convenția privind admiterea temporară”, încheiată la Istanbul în 26 iunie 1990 și urmează să fie pusă în aplicare începând cu anul acesta”, susţine autorul.

Potrivit deputatului, pe teritoriul Republicii Moldova circulă în jur de 180.000 de mijloace de transport, care sunt plasate sub regimul vamal de admitere temporară.

„Punerea în aplicare a acestei norme (Convenția privind admiterea temporară n.r.) va crea mari dificultăți pentru zeci de mii de cetățeni ai Republicii Moldova, proprietari ai acestor mijloace de transport. Este evident că se impune o soluție pentru această problema. Soluția este necesară și datorită faptului că proprietarii acestor automobile s-au pomenit, practic, într-un impas în urma modificărilor legislative efectuate la finele anului trecut”, se arată în nota de argumentare.

În opinia deputaţilor PAS, proiectul oferă o bună alternativă și o soluție fezabilă pentru proprietarii acestor unități de transport. Totodată, ei susţin că punerea în aplicare a acestui proiect de lege „va genera venituri suplimentare semnificative pentru Bugetul de Stat pentru anul 2023”.

CNA: autorii încurajează importul automobilelor vechi

În acelaşi timp, Centrul Naţional Anticorupţie a criticat dur documentul, susţinând că sunt facilităţi fiscale nejustificate şi a recomandat atât efectuarea expertizei ecologie, cât şi „excluderea facilității suplimentare, acordate posesorilor de mijloace de transport cu termen de exploatare mai mare de 10 ani, de a achita accizul din cota accizei stabilite pentru vârsta de 10 ani”.

De notat că documentul publicat pe pagina Parlamentului prevede astfel de facilităţi (achitarea accizei în mărime de 30% din cota stabilită pentru 2023) pentru mijloacele de transport auto clasificate la poziția tarifară 8703 cu vârsta de exploatare între 5 și 10 ani, dar şi pentru automobilele cu termen de exploatare mai mare de 10 ani la data achitării drepturilor de import.

„În aceste condiții, autorii proiectului încurajează, de fapt, importul autovehiculelor cu vârsta mai mare de 10 ani prin acordarea suplimentară a unei facilități fiscale, ce constă în achitarea accizului nu după vârsta autovehiculului, ci 30% din accizul stabilit pentru mijlocul de transport cu vârsta de 10 ani. Astfel, se creează o inechitate pentru posesorii de mijloace de transport al cărui termen de exploatare este între 5 și 10 ani”, afirmă CNA.

Support Ukraine