Cine va achita despăgubirile pentru daunele produse de autobuzul fără frână din Chişinău, care a avariat 15 automobile

Acum 3 ani - 9 Decembrie 2021, Piata Auto
Cine va achita despăgubirile pentru daunele produse de autobuzul fără frână din Chişinău, care a avariat 15 automobile
Accidentul de ieri din Chişinău, prin care un autobuz care staţiona şi a rămas fără frână de mână a rulat necontrolat pe o distanţă de 500 metri pe o stradă centrală a capitalei, după care a avariat 15 automobile şi a rănit 2 oameni, este unul fără precedent în Republica Moldova.

Prin urmare, e firesc să ne întrebăm cine va achita toate despăgubirile produse în accidentul de ieri celor 15 proprietari de automobile, dar şi eventual oamenilor răniţi?

Aparent, cu toţii intuim că asigurarea de răspundere civilă auto a autobuzului este cea care ar trebui să acopere toate aceste pagube. Doar că aici e vorba de 15 automobile şi 2 oameni, iar noi ştim despre limita deja notorie a despăgubirilor car pot fi oferite prin poliţa RCA, de 1 milion de lei moldoveneşti, ceea ce echivalează cu aproximativ 50,000 euro. Marea întrebare este dacă acest milion de lei drept limită se aplică fiecărui păgubit în parte, sau tuturor împreună?

Ei bine, legea nr. 414 a Republicii Moldova, cu privire la asigurări, stipulează în mod paradoxal că limita maximă a despăgubirilor este de 1 milion de lei la avarierea sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident (articolul 14). Prin urmare, acest milion de lei maxim se va împărţi proporţional cuantumului despăgubirilor la toţi cei 15 proprietari de automobile, rezultând într-o medie de 66,665 lei per automobil. Printre maşinile avariate sunt şi vehicule care ar putea scăpa cu o sumă mai mică pentru reparaţie, însă sunt şi maşini care vor necesita în mod evident sume mult mai mare de reparaţie şi noi intuim că suma reală a reparaţiilor pentru cele 15 automobile va fi cel puţin dublă sau triplă, la cât de tare au fost avariate unele din ele.

Pe lângă asta, aceeaşi lege stipulează câte maxim 1 milion de lei pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 5 milioane în total. Cei doi tineri care au fost răniţi, prin urmare, nu depăşesc aceste limite şi aici problema e mai puţin gravă prin prisma despăgubirilor.

Ce se va întâmpla la modul practic cu cei 15 proprietari de automobile, deci? După lungi proceduri de constatare a cuantumului daunelor pentru toţi şi calcularea pentru fiecare a raportului său de daune faţă de total, aceştia vor primi o parte din acel milion maxim. Cel mai probabil acesta va fi insuficient, iar aici proprietarii vor avea câteva opţiuni: să plătească diferenţa din buzunarul propriu sau să dea în judecată parcul urban de autobuze şi şoferul de autobuz, solicitând diferenţa de despăgubire care nu a fost acoperită de poliţia de asigurare.

Cei care au asigurare CASCO din rândul păgubiţilor scapă mult mai uşor. Ei primesc imediat evaluarea şi rambursarea daunei complete suferite de maşina lor, conform contractului de CASCO pe care-l au, iar deja ulterior e treaba companiei lor de asigurări să decidă dacă înaintează pretenţii pentru a-şi rambursa părţile neacoperite din pagube de la asiguratorul poliţei RCA.

Una e clar, însă: în situaţia unui asemenea accident major, cu atât de multe automobile implicate, limita maximă de doar 1 milion de lei, care trebui împărţită la toţi păgubiţii, pare incredibil de insuficientă faţă de amploarea unui astfel de scenariu. Dacă ne citeşte cineva dintre cei păgubiţi şi ar vrea să ne împărtăşească informaţii pe parcursul evoluţiei dosarului de despăgubire, te invităm să ne scrii pe Facebook, ca să putem mediatiza acest caz mai departe.

Support Ukraine