Actualmente, Marea Britanie este unul dintre principalele state din Europa care dețin fabrici de mașini. Din 2012, ea a depășit chiar și Germania la numărul de mașini produse, livrându-le în peste 170 de țări din lume! Acest fapt s-ar putea schimba în curând, pentru că producătorii amenință voalat cu părăsirea Regatului. De ce? Pentru că desprinderea de UE va crește prețurile mașinilor la un nivel nepermis de mare, cauzând pierderi companiilor care dețin fabrici pe teritoriul Marii Britanii.
BMW deja trimisese din martie scrisori de atenționare către angajații companiilor Rolls Royce și Mini, avertizându-i cu privire la ”baza de angajare” sau, altfel spus, concedieri pentru a menține competitivitatea trustului, în eventualitatea unui vot pozitiv la Brexit.
Iată un exemplu de amenințare, formulată diplomatic. Mai vreți? Mai avem!
Toyota, care deține fabricile de la Burnaston și Deeside, în care lucrează un total de 3400 de angajați, își manifesta, acum două săptămâni, îngrijorarea cu privire la părăsirea UE de către Marea Britanie:
Iar exemplele ar putea continua mult și bine: Honda are o fabrică la Swindon, în care a investit 2,25 miliarde de lire sterline, și care reprezintă locul de muncă a 3.000 de persoane, Nissan deține fabrica de la Sunderland, gigantul indian Tata, care deține companiileJaguar și Land Rover, asamblează mașini în 3 fabrici, autoturismele Vauxhall, companie membră a GM, sunt asamblate la Ellesmere Port. Etcetera, etcetera.
Ei bine, după anunțarea rezultatelor Brexit, Marea Britanie nu va mai fi membră UE. Nu imediat, ci acest proces de ieșire va dura circa 2 ani. Ce se va întâmpla, însă, în această perioadă, cu brandurile care dețin fabrici în Regat?
Cea mai plauzibilă ipoteză este mutarea liniilor de producție în alte zone care țin de UE, și care oferă o mână de lucru ieftină. Iar prima companie care deja a luat taurul de coarne a fost Tata: Jaguar și Land Rover vor fi asamblate și într-o fabrică nou-nouță, din Slovacia. Aceasta se alătură uzinelor din China, India și Brazilia și, momentan, Marea Britanie. Care, brusc, nu mai prezintă un atât de mare interes, dată fiind situarea nou-inaugurate fabrici pe teritoriul UE. În același timp, JLR a anunțat continuarea investițiilor în sectoarele de inginerie și design din Marea Britanie.
În urma rezultatului Brexit, marea miză pentru România este, însă, grupul Renault – Nissan. Ei deja asamblează autoturismele Dacia la Pitești, cu beneficii evidente. De ce n-ar aduce și fabrica Nissan în România? Poate că este momentul ca Statul Român să iasă la înaintare cu un pachet de propuneri, folosinde-se de joker-ul numit Dacia. Este o mare oportunitate, pe care nu trebuie s-o ratăm!