Află povestea lui Abram Neiman, basarabeanul ce a revoluționat industria auto!

17 August 2020 - autoexpert

Află povestea lui Abram Neiman, basarabeanul ce a revoluționat industria auto!

Articolul de azi va face o incursiune în viața unui basarabean ce-a revoluționat industria auto pentru totdeauna în perioada când multe mașini nu erau decât niște creații experimentale.

Pentru a face justiție numelui său, am decis să dezvăluim câteva detalii din cariera bogată pe care a avut-o, mai ales pentru că acesta este cunoscut pe plan internațional, dar mai puțin la baștină.

Să începem deci să aflăm momente extraordinare din viața proiectantului vizionar, Abram Neiman. Nu multe se știu despre primii săi ani de viață. Acesta s-a născut la 5 mai 1893 în Orhei într-o familie de evrei basarabeni, fiind unul din cei patru frați ai familiei. La începutul sec. XX locuia deja în Chișinău.

A fost pasionat de mic de științele exacte, în particular de matematică, fizică și mecanică, fapt ce l-a impulsionat să urmeze o cărieră în inginerie, primul pas în acest sens fiind înmatricularea la Universitatea din Toulouse în 1912. La începutul anilor 20 acesta a plecat în Germania, pentru a studia construcția automobilului și cum l-ar putea îmbunătăți. A început să participe la curse de motociclete, fiind atât de impresionat, încât și-a procurat el însuși una.

Ei bine, de aici se începe, de fapt, cariera de inventator a basarabeanului. Cum anume? La scurt timp după procurare, vehiculul pe două roți a fost furat. Acest fapt l-a determinat să proiecteze un sistem anti-furt pentru motociclete ce implica blocarea ghidonului, și deconectarea contactului și demarorului. În 1931, acesta a depus actele necesare pentru a breveta invenția, obținând un patent în surt timp. Aceasta a fost adaptată pentru mai toate tipurile de motociclete existente la acel moment, iar inventatorul, înaripat de succes a decis să adapteze dispozitivul de încuiere și pentru automobile. În scurt timp l-a și patentat. Specificul acestuia se explica prin faptul că încuierea direcției mașinii avea loc automat, imediat ce cheia era extrasă din aprindere și nu permitea rotirea volanului sau pornirea motorului până la introducerea repetată a acesteia în locaș. Mai mult, pentru a preveni blocarea accidentală a volanului în timpul deplasării, scoaterea cheii era posibilă doar la rotirea acesteia.contrar acelor de ceasornic.

Aventurierul basarabean însă nu s-a oprit aici cu invențiile sale! Acesta a proiectat un automobil cu trei roți cu mult înaintea Messerschmitt sau BMW Isetta, considerată una din primele ce-ar fi trebuit să devină "mașini ale poporului", atractive pentru clasele muncitoare. Ce-i drept, proiectul a fost prea revoluționar pentru a fi apreciat la acel moment și nu s-a materializat pe scară largă.

Odată cu venirea la putere a naziștilor, Abram a fost nevoit să se întoarcă în Franța lăsând în urmă mai toate bunurile și proiectele sale. Pe vreme de război a trebuit să se ascundă de trupele germane, stabilindu-se în final în sudul Franței unde și-a continuat activitatea. După finisarea conflagrației mondiale, invențiile sale brevetate au fost incluse pe scară largă în industria auto, furnizând de la începutul anilor 50 sisteme de securitate pentru corporații auto ca Simca, Renault, Peugeot, Volkswagen și Mercedes-Benz, în excusivitate. Abram Neiman chiar și-a fondat o serie de companii pentru a aproviziona producătorii mondiali cu invențiile sale.

La începutul anilor 60, sistemele sale au fost implementate în peste 30 de milioane de vehicule asamblate la nivel global, iar mecanismul său anti-furt a generat alte câteva sute de brevete ce au perfecționat și rafinat procesul de funcționare. În 1965, numărul de mecanisme Neiman integrate în produsele auto au atins numărul de 40 milioane . În acea perioadă, compania ce-i purta numele realiza un tiraj impresionant de astfel de unități, peste 5.000 pe zi! Un alt eveniment important a avut loc în același an: i-a fost oferit ordinul francez Legiunea de Onoare! Când a primit invitația la evenimentul de premiere, inventatorul a spus umil că este nevoit să-l refuze, consiliul fiind liber să-l ofere altei persoane, mai merituoasă, în opinia lui. Doi ani mai târziu, Abram Neiman a decedat la 7 iulie 1967 la Paris; avea 74 ani.

O carieră destul de impresionantă, dar mai sunt invențiile sale actuale? Ei bine, majoritatea automobilelor moderne au instalate sisteme anti furt asemănătoare cu proiectul inițial realizat de Neiman. Mai exact, până nu demult, derivate ale mecanismului Neiman au fost produse de actuala companie Valeo, un gigant ce suplinește sfera automotive cu subansambluri pentru mașini, ce înregistrează un profit anual de circa 500 milioane €! Mai recent, însă Valeo a cedat drepturile de producere unei companii japoneze pentru echivalentul a 223 milioane €. De ce altă asigurare despre actualitatea invenției am avea nevoie acum, la 90 de ani de la proiectul original? De niciuna, de fapt; succesul actual e o mărturie a geniului inventatorului.

Moștenirea celebrului inventator este purtată mai departe de fiica acestuia, Nadia Neiman, care a scris chiar o carte în care consemnează viața acestuia în 2006. Nu credeți că renumitul inventator ar merita o recunoaștere mai amplă în țara noastră? Așteptăm opinia voastră în comentarii!

Stiri Tag-uri

accidentaccidenteAgenţia Servicii PubliceAlfa RomeoalpineamenziANREANTAAudiAudi A8Audi E-TronAudi Q8audi r8Audi RS4AurusAutostradaAvtoVazBaltiBelarusbikebikesBMWBMW 2 SeriesBMW 3 SeriesBMW 5 SeriesBMW 7 seriesBMW i8BMW ix3BMW M2BMW m3BMW m4BMW M5BMW m8BMW vs Mercedesbmw x2BMW X4BMW X5BMW x6BotanicabrabusBrexitBucureștiBulgariacarburantiCarte VerdeCheryChinaChiril GaburiciChişinăuChryslerCitroenCNACodul ContraventionalComratcoronavirusCupracustom carDaciaDacia DusterDacia LoganDacia SanderoDacia SpringDatsunDetroit Auto Showdieseldrag racedrumdrumuldrumuriDubai Motor ShowDurleştielectricEUEuropeevFCAferrariFiatFISCFordFord FocusFord TransitFrankfurt Motor ShowfunnyGeelyGeneva Motor ShowGermaniaGiurgiuleștiGreat WallHondaHonda CivicHybridHyundaiHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonIgor DodonIndiaInfinitiINPItaliaItalyJaguarJeepJeep WranglerjobskiaKia Sorentokia soulKia SportageKia StingerLA Auto ShowLadaLada NivaLamborghiniLand RoverLand Rover DefenderLand Rover DiscoveryLeușeniLexusMașiniMazdaMercedesMercedes AMGMercedes S-ClassMercedes SprintermicrobuzeminimităMitsubishiMitsubishi OutlanderMoldovamotorcycleNissanNissan Leafoff-roadoffroadOpelOpel CorsaOpel InsigniaOpel MokkaOrheiparcareParis Motor Showpermispermis de conducerePeugeotPeugeot 208peugeot 508pickuppolitiaPoliția de FrontierăPorschePorsche 911Porsche CayennePorsche CaymanPorsche MacanPorsche PanameraPorsche TaycanpreturiPrimăria ChişinăuPSARange RoverrecallRenaultRenault CapturRenault CLioRenault DusterRenault EspaceRenault Kangoorenault loganRenault Meganerenault sanderoRenault TalismanRolls-RoyceRomâniaRusiaRussiaSculeniSeatSeat LeonServiciul VamalSkodaSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda KodiaqSkoda OctaviaSkoda Scalaskoda superbSmartspy shotsSsangYongSsangYong RextonȘtefan VodăsubarusupercarsSUVSuzukiSuzuki JimnytaxătaxitechnologyTeslaTiraspolTokyo Motor ShowToyotaToyota AvalonToyota CamryToyota CorollaToyota HighlanderToyota Land CruiserToyota PriusToyota Rav4Toyota Yaristransport publictuningUberUcrainaUKUngheniUnited StatesUSAVamavanVolkswagenVolkswagen TiguanVolvoVWVW AtlasVW CaddyVW GolfVW TransporterаварииаварияАвстрияавторынокБельцыбензинБуюканыВеликобританиявзяткаводительские праваГерманияграницадорогадорогиДТПимпорт автоИталияКишиневКишинэуКомраткоронавирускоррупцияКППЛадамаршруткиМолдоваобщественный транспортотзывпаркингпарковкаперекрытияполицияПольшаПриднестровьепродажа авторемонт дорогРумынияРыбницастатистикаСтрашеныСШАтаксиТаможнятарифыТираспольтопливотранспортугонУкраинаУнгеныХынчештыценыштрафштрафыэлектроавтоЯссы
Adauga anunt nou