Aceasta e prima Lancia din epoca nouă a renaşterii mărcii italiene

Acum 1 an, 7 luni - 17 Aprilie 2023, Piata Auto
Aceasta e prima Lancia din epoca nouă a renaşterii mărcii italiene
În luna noiembrie 2022, Lancia a promis solemn că va renaşte în curând, cu modele noi fascinante, inspirate din gloria trecutului său.

Fiind una din cele mai fascinante mărci auto din toate timpurile, cu o istorie ce numără deja 117 ani, era păcat că-n ultimii ani Lancia şi-a redus prezenţa doar la patria sa, Italia, cu doar un singur model, Ypsilon, care continua să se vândă impresionant de bine acolo. Dar acel model e oarecum lipsit de emoţie şi învechit moral, find bazat pe o platformă de Fiat Panda de acum 20 de ani. De aici încolo, însă, începe noua epocă a renaşterii mărcii italiene, iar în acest week-end Lancia a prezentat şi prima maşină din această nouă epocă, numită Pu+Ra HPE.

Numele Pu+Ra reprezintă de fapt noua filosofie de design, pură şi radicală, a Lancia. Puritate şi simplitate în formă şi totodată curaj de a fi radical, cam asta vor însemna noile modele. Iar prima maşină, HPE, e un soi de coupe, cu elemente din multe alte tipuri de caroserii, încât să facă maşina greu de numit într-un fel. Dar formele sunt cu siguranţă radicale şi unice, cu multe soluţii atipice, cum ar fi stopurile spate, încadrate într-un corp auxiliar, parte dintr-un soi de eleron, care au şi numele Lancia inscripţionat cu majuscule reliefate.

Ceea ce vedem aici are rol de prototip deocamdată şi e menit să ne dea o introducere în noua epocă a renaşterii Lancia. Maşina e electrică, pentru că întreaga nouă epocă a Lancia va fi marcată doar de modele pur electrice, fără motoare pe benzină sau cel puţin soluţii hibride, cu excepţia viitorului Ypsilon, care va fi lansat în 2024. Maşina asta conceptuală are o configuraţie tehnică, cel puţin teoretic, care să-i permită o autonomie de 700 km, însă un consum de sub 10 kWh la 100 km, ceea ce de ordinul conceptului Mercedes EQXX. Asta înseamnă că va fi nevoie de o baterie de maxim 70-72 kWh, care, în tandem cu o construcţie inteligentă, ar putea păstra maşina finală foarte uşoară, în zona a 1.600-1.700 kg. Şi asta ar însemna, zic italienii, că încărcarea miezului de aur a bateriei ar dura cam 10 minute, probabil cu o putere de circa 350 kW sau chiar mai mult. La o putere de 350 kW, se pot pune în baterie circa 58 kWh în timp de 10 minute, deci pretenţiile sunt argumentate.

Numele HPE a mai fost folosit ca sufix în trecut de Lancia, acum el înseamnă High Performance Electric, ceea ce sugerează şi o putere pe măsură a noii maşini. Dar, detalii despre putere nu sunt comunicate.

Interiorul maşinii îşi ia inspiraţia din mobila italiană şi din filosofia acesteia, menită să placă ochiului, dar întotdeauna cu comoditatea şi armonia în prim plan. Geamuri mari, pentru multă lumină naturală, forme geometrice simple şi calde — propulsia electrică şi lipsa restricţiilor obişnuite dintr-o maşină cu motor cu ardere internă dau o libertate mai mare de configurare a habitaclului, cu un confort mai aproape de cel al unei sufragerii moderne.

Aşadar, cam aşa va arăta noua epocă a Lancia. Inevitabil, trebuia să vedem întâi un concept care să traseze noile direcţii şi filosofii şi care să impresioneze profund. Apoi, vom vedea un Ypsilon de la care ar trebui să avem aşteptări mai moderate pentru că va fi făcut pentru a asigura nişte vânzări în perioada de tranziţie. Iar din 2026 vom începe a vedea modele care ar trebui să taie răsuflarea de fiecare dată şi care să ne facă să considerăm, din nou, Lancia drept una din cele mai inspirate mărci auto din lume.

Vezi mai jos şi un video publicat de Lancia cu noua Pu+Ra HPE.

Support Ukraine