Regimul mixt de funcționare reduce semnificativ din atractivitatea transportului, în condițiile în care unitățile de transport sunt blocate în ambuteiaje. Transportul public poate fi descris ca fiind lent, supraaglomerat și nepregătit să satisfacă cererea din partea locuitorilor. Iar, din cauza lipsei de avantaj competitiv, cu transportul public călătoresc în mare parte locuitorii care nu își permit să aibă propriul autovehicul.
Astfel, o soluție care ar duce la îmbunătățirea situației ar fi instituirea benzilor dedicate pentru transportul public. Iată ce propune mai exact Institutul pentru Politici și Reforme.
Pe 6 iunie 2018, IPRE a organizat o audiere publică unde a fost discutată propunerea privind implementarea sistemului de benzi separate pentru transportul public pe următoarele trasee:
Aceasta va permite creșterea cu 25% a vitezei medii de deplasare a transportului public (de la 14.7 km/h până la 18.4 km/h), va reduce timpul de deplasare cu cel puțin trei minute pe fiecare segment unde va fi amenajată bandă dedicată, va încuraja cetățenii să utilizeze transportul public, precum și va elibera trotuarelor de autovehiculele parcate.
Potrivit experților IPRE, tot mai mulți actori pledează pentru extinderea infrastructurii rutiere. Dar, în zona centrală există posibilități limitate de extindere a acesteia. Mai mult decât atât, lărgirea bulevardelor și construcția străzilor noi ar provoca doar o creștere și mai mare a fluxului de autoturisme, înrăutățind și mai mult gradul de congestie a traficului în municipiul Chișinău. Astfel, o asemenea bandă ar permite transportului public să evite sau să ocolească ambuteiajele.
Principalele beneficii ale implementării sistemului de benzi separate pentru transportul public sunt:
Pentru mai multe detalii puteți consulta versiunea finală a politicii publice mai jos.